•  

    AI Annotatielab

  • In het AI Annotatielab labelen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt o.a. videomateriaal, foto's en geschreven teksten zodat deze content geschikt wordt voor het trainen van AI-modellen.

    het traject

    Het AI Annotatielab is in maart 2021 opgericht door Media Perspectives, RTL, NPO en Beeld & Geluid om het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de media te stimuleren. Het Lab bevindt zich op het Media Park en is een ontwikkeltraject voor uitkeringsgerechtigde inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij het opdoen van werkervaring een belangrijk onderdeel vormt. Het project is een samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek, UWV en WerkgeversServicepunt Gooi en Vechtstreek.

     

    Gedurende een periode van minimaal twee en maximaal zes maanden doen kandidaten werkervaring op bij het AI Annotatielab. De deelnemer krijgt zowel inhoudelijke begeleiding van de (media)bedrijven als werkbegeleiding en jobcoaching door Regio Gooi en Vechtstreek. Na dit traject wordt jobhunting ingezet, met het uiteindelijke doel uitstroom naar betaald werk bij een andere werkgever.

    data labeling

    Artificial Intelligence is bijna niet meer weg te denken uit ons leven. Bedrijven en overheden zetten data bijvoorbeeld in om dienstverlening te verbeteren en het verkeer in goede banen te leiden. Maar ook in marketing en in de media wordt steeds meer gebruik gemaakt van data.

     

    Eén van de grootste uitdagingen voor mediabedrijven (maar ook voor andere organisaties die zich bezig houden met AI) is de beschikbaarheid van de door mensen gelabelde data. Data zijn de motor van AI-ontwikkelingen. Grote hoeveelheden data zijn nodig om machines te trainen zodat zij ook daadwerkelijk ‘slim’ worden. Omdat goed gelabelde data schaars zijn, lopen de ontwikkelingen vertraging op. Machines houden van gestructureerde data, maar wij als mens creëren echter veel ongestructureerde data zoals beelden, audio, tekst, video etc. Ongestructureerde data wordt door menselijke annotaties begrijpelijk gemaakt voor een machine en kan een machine dus worden getraind. Zonder (goed gelabelde) data is er geen AI. Deelnemers dragen dus echt bij aan de ontwikkeling van dit vakgebied.

    meedoen

    Je kunt op twee manieren deelnemen aan dit traject:

    1. Als kandidaat: werk mee aan het beoordelen van data voor grote (media)bedrijven.
    2. Als organisatie: maak een sociale impact en laat jouw data labelen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • wil je meer weten?

    neem contact met ons op!

    broken image
    Alle berichten
    ×